4 juli 2010

Rädda barn räddar rädda barn genom att skrämmas.

Det är lustigt det här med att man kan se sig själv, speglas i någon annans ögon.

Efter några vakna dagar fyllda med möten och saker som för inte allt för lång tid sen endast skulle ha fått mig att förvilla mig ännu mer på moralen och idealens dimhöljda berg.

Den oundvikliga lyckan börjar sakta men självsäkert överta mitt schema och pressa in sig även på hörn där jag inte ens trodde jag hade rum för "allt det där."

Äldre tider lägger sig som skabb över mig, men likt den hudlösa person jag framstår som kryper jag undan och fnissar överlägset åt det skal som aldrig passat mig när det förtärs och löses upp till något som liknar en skugga på trottoaren.

Och så trodde jag att jag inte hade mig själv i ett fast grepp.

Skönt dock att göra upp med sina gamla spöken som hänger likt slemspår över mitt ansikte och har under alltför lång tid fått mig att verka vara den av de två maskerna som representerar människans favorit sätt att uppleva döden på.

Jag kan äntligen säga att det nya har börjat och det gamla satt sina djupa spår i Historieböckerna som samlar damm på den avdelningen av biblioteket som endast jag hittar till.


På senaste tiden har jag haft svårt att släppa en del av mig som likt en cysta hållit mig vid liv och samtidigt omringat mig av den ruttnande stanken av död.
Döden av vårat viktigaste organ.

Och inombords så har jag nog vetat att det var på väg åt detta håll enda sedan tiden bröt isen mellan oss och våra gemensamma skratt ekade ut i tystnad.
Fast samtidigt...
Jag har aldrig varit den som låter nånting falla åt den överskattade makten, Slumpen.

För den finns inte.
Den dog i samband med min systers första skötebarn och har sedan dess granskats noga av alla mina sinnen.

Så när jag fått detta skepp att segla utan att kantra av felplacering av lasten så ska jag banne mig styra den mot mål jag inte vågat ge mig i kast med ens i mina fantasier.
Även om det är där större delen av resan sker.


Hoppas nånting av värde lyckas kramas ur denna ynkliga kropp vars innehåll fräter på parasiternas värdar dygnet runt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar